Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Boekentopic IV

Het Boekentopic IV

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 4 feb 2015 - 0:03:
Alles over boeken. Voor de boeken die je nu leest, de geweldige boeken die iedereen zou moeten lezen, de boeken die zo weerzingwekkend slecht zijn dat het een wonder is dat ze überhaupt een uitgever hebben kunnen vinden en voor alles wat je verder ook maar over boeken te zeggen hebt.



xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 28 aug 2015 - 18:57:
Die heb ik voor m'n lijst gelezen. Vond ik een gruwelijk boek.

Nynlufx
Nynlufx

Nynlufx is offline

[616]
Nynlufx zei op 28 aug 2015 - 20:32:
Ik heb zonet mijn kopie van De Gevangene van Azkaban aan elkaar moeten plakken. De bladzijdes vallen anders uit de zachte kaft. *cries*

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 28 aug 2015 - 20:44:
Auch, sterkte Nyn!

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 29 aug 2015 - 0:56:
- Previous: Nevelen van Avalon, Marion Bradley
Genre: Geschiedenis, mythe en intrige.
Found: In de boekenkast van mijn ouders.
First sentence: In mijn tijd heeft men mij vele namen gegeven: zuster, geliefde, priesteres, tovenares, koningin.
Thoughts: Wat zal ik zeggen? Het boek is perfect. Dat allereerst. Het eerste hoofdstuk is even inkomen, daarna...well ik heb geen enkel ander boek gelezen in al die tijd. Oh het boek heeft ruim 900 pagina's maar dat lees je werkelijk zo weg. Het is niet langdradig, moeilijk of betweterig geschreven. Het taalgebruik is vrij modern, ook al is het jaren geleden geschreven. Je krijgt een perfecte, vrouwelijk, beeld van de legende over Arthur, Morgaine, Lancelot en alle anderen. Bradley heeft naar mijn mening het boek dusdanig op papier gezet dat je door en door en door wilt lezen. Er zijn momenten dat je denkt te weten wat er gaat gebeuren en dan wordt je toch weer op het verkeerde been gezet. Ook wordt duidelijk wát de rol van ieder was in dit verhaal. Eveneens de scheiding tussen goed en kwaad is dun, of onduidelijk. En although dit alleen een vertaling uit het Engels is ben ik uitermate tevreden over het feit dat geen van de namen (zover ik weet) (vreemd) is vertaald.
Recommended: JA, absoluut! - het mag waarschijnlijk niet voor de leeslijsten, al zou dat wel moeten...

Nynlufx
Nynlufx

Nynlufx is offline

[616]
Nynlufx zei op 29 aug 2015 - 20:31:
(Kweenie of deze al is geweest, maar hij is gewoon leuk, dus tja)
Previous: Een Goede Raad, J.K. Rowling.
Genre: Tragikomedie, Zwarte humor, Fictie
Found: Boekwinkel in Leeuwarden
First sentence: Barry Fairbrother had geen zin in een etentje.
Thoughts: Barry Fairbrother overlijdt en het gehele dorpje van Pagford is geschokt. Als coach van het roeiteam op de middelbare school worden sommige kinderen plots volledig in de steek gelaten. Doordat de plaats van voorzitter openstaat door zijn dood ontstaat er een onderlinge strijd om het voorzitterschap tussen de verschillende belangrijke mensen van de gemeenteraad. Hij zat bij de krant en dus komt de plaatselijke paparazzi ook op gang.
Het boek bestaat uit vijf delen, en er wordt per hoofdstuk afgewisseld tussen de personages, waardoor je een goed beeld krijgt van de karakters en het standpunt van de personages. Je leest over alle problemen in de meest perfect lijkende familie, de problemen van een instabiele familie, en nog meer problemen. Daarbij leest het fijn: het is de bekende, personage-beschrijvende stijl van our queen.
Recommended: Als je een iets volwassenere manier van schrijven wilt als Harry Potter, met toch dezelfde soort(alhoewel non-magische) vreemde en meelijwekkende personages, is dit boek een aanrader. Ook als je van drama houdt. En problemen. En ironie.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 29 aug 2015 - 21:12:
previous: Wolf Winter, Cecilia Ekbäck, 405 pagina's
genre: historisch, crimi, mysterie
found: aanrader van mijn moeder
first sentence: Swedish Lapland, June 1717; "But how far is it?"
thoughts: het is enerzijds een heel goed boek. Het is heel verrassend aan het begin, het is een tijd en een plaats waar heel weinig mensen iets over weten, denk ik (zie first sentence; 18e eeuws Lapland), en de beschrijvingen/atmosfeerschetsen zijn heel mooi en poëtisch en geslaagd. De premisse is heel simpel - er is een dode man gevonden en de hoofdpersoon, die een beetje een buitenstaander is, wil uitzoeken hoe die is overleden - maar er zit een hele wereld van intriges, spiritualiteit en persoonlijke geheimen achter. Aan de andere kant wordt het naar het einde toe een beetje afgeraffeld en er worden een aantal dingen bij het plot getrokken die het onnodig gecompliceerd maken. Dat is jammer.
recommended: ja, maar niet per se voor de ontrafeling van het plot

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 1 sep 2015 - 23:07:
Review De Heelmeester van Noah Gordon 520 bladzijdes.
Genre: geschiedenis, geneeskunde
First sentence: Het waren Rob J.'s laatste beschutte ogenblikken van gezegende onschuld, maar in zijn ontwetendheid vond hij het vervelend bij het huis van zijn vader te moeten blijven om op zijn broertjes en zusje te passen.
Thoughts: indrukwekkend, spannend, leerzaam en bijzonder. Het verhaal begint als de hoofdpersoon negen is en eindigt met dat hij eindelijk een echt thuis heeft gevonden. Het speelt zich af in de elfde eeuw waardoor de geneeskunde primitief is en bijzonder hoe actueel sommige onderwerpen in het boek nog zijn. Het verhaal is niet heel emotioneel geschreven maar laat wel zien hoe het in die tijd eraan toeging.
Recommended: ja absoluut!

Next; De shaman ook door Noah Gordon.
Verenigde Staten, midden negentiende eeuw. Robert Judson Cole werkt in Boston als assistent van de arts Oliver Wendell Holmes, die hem de nieuwste medische inzichten bijbrengt. Maar omdat Robert al sinds zijn jeugd wordt gefacineerd door de Indianen, trekt hij uiteindelijk naar het ongerepte Illinois. Dit 'land tussen de twee rivieren' is het laatste toevluchtsoord van de Sauks en Robert leert hen begrijpen en waarderen. Hij is voor de Imdianen de 'witte sjamaan' en hij vindt in Makwaikwa, de sjamman van de Sauks, een goede collega en vriendin. Roberts zoon, die Shaman wordt genoemd, wil graag in de voetsporen van zijn vader treden. Maar Shaman is doof en hij moet vele moeilijkheden en vooroordelen overwinnen voor hij arts kan worden.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 3 sep 2015 - 7:55:
• previous: Une année chez les Français, Fouad Laroui, 304 pagina's:
genre: adult, idk what else
found: moest hem lezen voor school.
first sentence: Le concierge, qui somnolait dans sa loge, assis derrière une sorte de comptoir surélevé, crut soudain entendre des voix.
thoughts: In het begin kwam ik er echt niet door. Het hoofdpersonage, Mehdi, blijft heel het boek lang enorm introvert maar in het begin was het hinderend. Maar hij moest uit tegen vandaag, dus ik heb me er maandag weer aangezet en - wow. Zodra ik er inkwam, ging het lezen heel vlot. Het taalgebruik is zo mooi en het conflict tussen de arme, Marokkaanse Mehdi en de rijke, Franse wereld van het lyceum waarin hij terecht komt, was pijnlijk met momenten, zo mooi op andere. Ik ben blij dat ik het uitgelezen heb.
recommended: Als je Frans kan, sure.

• next: verder met Red Seas Under a Red Sky, Scott Lynch.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 7 sep 2015 - 11:10:
Dubbelpost, maar ik wou iets zeggen. c:
Als ik fantasyboeken lees waar er wereld/stadkaarten voorin/achterin staan, ben ik altijd heel trots het moment dat ik daarnaar kan kijken en ze ook begrijp, omdat ik ondertussen al die plekken ken of de namen iig onthouden heb.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 7 sep 2015 - 13:21:
Jaaaaaaa
Over kaarten in fantasy boeken geschreven (welk leesteken hoort hier?) The First Law heeft geen kaarten en dat is zo vervelend, want ik gebruik die normaal om een beetje te begrijpen hoe een wereld in elkaar zit en zo.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 8 sep 2015 - 0:04:
• previous: De engelenmaker, Stefan Brijs, 446 pagina's:
genre: Nederlandse literatuur, psychologische roman
found: ooit aangeraden door mijn docent Nederlands
first sentence: Sommige inwoners van Wolfheim beweren nog altijd dat ze eerst het driestemmige gehuil van de baby's op de achterbank hadden gehoord en pas later het motorgeluid van de taxi zelf die het dorp binnenreed.
thoughts: ik weet het niet, man. Het boek begon eigenlijk heel goed, al had ik de clou redelijk snel door. Ergens was dat wel irritant, want het boek bleef heel lang bezig met het proberen duidelijk te maken wat dat nou was.
Het midden vond ik op een gegeven moment wel erg langdradig, en op een of andere manier wist het einde met niet zo de grijpen als het begin. Wat ik ook lichtelijk irritant vond, was dat de symboliek en thematiek er wel heel dik bovenop ligt. Ik wil liever zelf moeten puzzelen, maar dat was er bij dit boek niet bij.
Desalniettemin is het een prima boek, met af en toe wel aardig grafische details.
recommended: op zich wel, maar verwacht geen absoluut meesterwerk.

• next: A Thousand Splendid Suns, Khaled Hosseini, 372 pagina's:
Born a generation apart and with very different ideas about love and family, Mariam and Laila are two women brought jarringly together by war, by loss and by fate. As they endure the ever escalating dangers around them—in their home as well as in the streets of Kabul—they come to form a bond that makes them both sisters and mother-daughter to each other, and that will ultimately alter the course not just of their own lives but of the next generation. With heart-wrenching power and suspense, Hosseini shows how a woman’s love for her family can move her to shocking and heroic acts of self-sacrifice, and that in the end it is love, or even the memory of love, that is often the key to survival.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 9 sep 2015 - 13:31:
Ik ben momenteel in drie boeken bezig.
Red Seas Under Red Skies, Scott Lynch, 558 pagina's.
The Lover's Dictionary, David Levithan, 223 pagina's; buddy met Bo.
Another Day, David Levithan, 327 pagina's; buddy met Captain.

En ik wil graag alle vier de boeken van Lynchs serie uit hebben voor Leest. :'

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 10 sep 2015 - 13:38:
• previous: The Lover's Dictionary, David Levithan, 211 pagina's:
genre: young adult, contemporary.
found: het is David Levithan.
first sentence: aberrant, adj.
"I don't normally do this kind of thing," you said.

thoughts: Dit boek was niet spectaculair als ik naar het plot zou kijken, maar het las wel enorm fijn en vlot weg. Het verhaal is vorm gegeven alsof het een woordenboek is, geschreven door het hoofdpersonage en aan de persoon waar hij verliefd op is. In die dictionary entries worden in niet-chronologische momenten van hun relatie verteld. Je komt er zo snel doorheen en, gewoon, idk. Het was zo fijn om te lezen.
Maar verder deed het me niet heel veel. Het was niet spectaculair, en ik voelde eigenlijk vrij weinig voor de personages, dus daar moet je het zeker niet voor doen.
Als je dit boek leest, naar mijn mening moet je 't dan doen voor de stijl en niet de inhoud.
recommended: TLD is perfect voor als je iets klein en makkelijk tussendoor wil lezen.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 10 sep 2015 - 13:44:
• previous: The Lover's Dictionary, David Levithan, 211 pagina's:
genre: young adult, contemporary.
found: Kay wilde 'm buddy-readen
first sentence: aberrant, adj.
"I don't normally do this kind of thing," you said.

thoughts: het plot is inderdaad niet spectaculair, maar de stijl is heel erg fijn. Het boek heeft een interessant format (zie Kays commentaar). Sommige definities zijn grappig, sommige raakten me en al met al was het gewoon een heel prettig boek.
Wat Kay zegt is waar: ik ben ook niet aan de personages gehecht, maar dat had ik met Two Boys Kissing ook niet en ik vind het in dit geval ook geen afbreuk doen aan het verhaal. Het draait gewoon om de stijl en dat is goed en die is fijn.
recommended: yes. Zeker voor degenen die weinig tijd hebben tijdens Leest! Want je kunt dus heel snel even een paar regels tussendoor lezen en dan ben je eigenlijk al een paar pagina's verder (want elke pagina telt maximaal 1 definitie en vrij veel definities bestaan uit maar 1 of 2 regels).

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 10 sep 2015 - 17:28:
De Nederlandse versie ligt nu op de stapel' biebboeken, dankzij jullie... De Engelse versie hadden ze niet

En: hebben jullie de boeken die jullie lezen zelf of halen/lenen jullie ze?



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20